Posttraumatische- stressstoornis

posttraumatische- stressstoornis door Monique van ProosdijPosttraumatische- stressstoornis kan al heel vroeg in je leven voorkomen. Vanaf je geboorte maak je van alles mee. De gebeurtenissen die je mee maakt, laten allemaal iets achter bij jou. Het vormt je en het maakt je wie je bent. Soms blijft het effect van een gebeurtenis als het ware hangen en wordt het niet goed opgeslagen. Dan kun je hier last van ondervinden.

Dit hoeft niet altijd een hele ingrijpende gebeurtenis te zijn en dat maakt het zo moeilijk.

Posttraumatische- stressstoornis is ontdekt bij oorlogsveteranen en dit zorgt ervoor dat het lijkt alsof er bij PTSS ook aan een bepaalde eis moet worden voldaan. Dus de ernst van het trauma is van belang.  Dit is, naar mijn mening, niet relevant. Het kan van alles zijn wat er bij jou voor zorgt dat je een gebeurtenis niet goed kunt verwerken en daardoor de klachten ontwikkelt die bij PTSS horen.

Klachten posttraumatische- stressstoornis

Herbeleving

  • Het lijkt alsof je de traumatische gebeurtenis opnieuw meemaakt. Je ziet, ruikt, hoort, proeft en voelt alles weer zoals toen het gebeurde.
  • Je hebt nachtmerries en slaapt onrustig.
  • En je hebt herinneringen aan de gebeurtenis die steeds weer terugkomen.
  • Wanneer je aan de gebeurtenis denkt, krijg je hartkloppingen, ga je trillen en zweten en kun je niet goed meer ademhalen. Je voelt je verlamd van angst.

Vermijding

  • Je gaat alles uit de weg wat aan de traumatische gebeurtenis doet denken. Zo bescherm je jezelf tegen de heftige emoties. Je ‘vergeet’ de hele gebeurtenis of bepaalde momenten eruit. Dit heet ook wel  verdringing.
  • En je voelt soms helemaal niets meer en doet alles op de automatische piloot.
  • Of je ontkent wat er is gebeurd en vlucht ervoor weg door bijvoorbeeld keihard te werken of veel te drinken.
  • Je wilt niet praten over wat er is gebeurd en sluit je af voor de mensen om je heen.

Gedrag en gevoelens

  • Je voelt je voortdurend gespannen en ‘opgefokt’.
  • En je verliest snel je geduld en bent snel boos.
  • Je hebt last van plotselinge huilbuien.
  • Of je schrikt snel en bent overgevoelig voor elke onverwachte situatie of gebeurtenis.
  • Je zoekt gevaarlijke situaties op; je gaat bijvoorbeeld veel te hard rijden.
  • Of je gebruikt verdovende middelen zoals drugs en alcohol.
  • Je bent somber, vindt niets leuk of interessant.
  • En je voelt je schuldig aan het gebeurde en maakt jezelf verwijten: ‘Dan had ik maar niet…’
  • ook kun je je minderwaardig voelen.
  • Je kunt je slecht concentreren.
  • En je bent doodmoe, maar kunt toch moeilijk inslapen of doorslapen.

Behandeling

Voor mij is het allerbelangrijkste, bij PTSS, de herkenning. Veel mensen denken niet dat een bepaald trauma zo’n effect op ze kan hebben. Of denken dat het al zo lang is geleden of niet ernstig genoeg is, om als trauma bestempeld te worden. Hier ligt een belangrijke eerste stap.

Daarna komt inzicht in het trauma en acceptatie hiervan. Een hele moeilijke stap en deze stap vereist vooral veel moed en eerlijkheid naar jezelf toe. Hiervoor gebruik ik eigen oefeningen en Ho’opono opono.

Dan is het van belang te beseffen dat het effect van het trauma is opgeslagen in ons lichaam. Als een enorme energie explosie die vastgehouden wordt ergens in het lichaam. Nu is het van belang deze energie langzaam het lichaam uit te laten vloeien. Hiervoor gebruik ik met Bio energetica oefeningen, TRE en dansbewegingen.

Zie ook Traumaverwerking.

Conclusie

Posttraumatische- stressstoornis heeft geen zwaartegraad. Elke gebeurtenis kan ingrijpend zijn voor jou. Belangrijk is ook dat een gebeurtenis van een ander ook ingrijpend kan zijn voor jou. Als je een beroep hebt dat veel werkt met trauma van anderen of getuige bent van een gebeurtenis.

Als je de bovenstaande symptomen herkent, dan kan het goed zijn dat ook jij verborgen trauma in je lichaam herbergt. En misschien weet je zelf eigenlijk niet eens meer zo goed om welke gebeurtenis het gaat. Ook dit kan voorkomen.

Daarom is het wat mij betreft niet zo zeer belangrijk dat de juiste diagnose wordt gesteld, maar dat je leert jezelf en je lichaam waar te nemen. Als je weer bij jouw kern komt en weer beter naar je lichaam kunt luisteren, dan ontvouwt zich vanzelf het juiste pad om klachten te boven te komen.

Vaak helpt het om uit je comnfortabele omgeving te zijn en daarom is het zeer effectief om bij mij op Sardinie te zijn. We kunnen dan een aantal dagen achter elkaar werken en dit blijkt veel beter te werken dan een keer per week in dezelfde omgeving. Kijk ook op Sunny mind travel voor de mogelijkheden bij mij.