Het V model, wat houdt dit in?

    Wat houdt het V model in?

Je trechtert vanuit het lichaamsbewustzijn en de ademhaling je aandacht naar meer zelfinzicht.

Ademhaling V lichaamsbewustzijn

                             Zelfinzicht

Stap 1 Vertragen

Zodra je vastloopt, je hoofd tolt van alle input en je er even niet meer uitkomt dan begin je met jezelf te vertragen. Stop met wat je doet en haal jezelf uit de versnelling.

Verblijven– bij dat wat je opmerkt, waarneemt met je zintuigen.

Verwonder– je over alles wat je waarneemt met je zintuigen alsof het de eerste keer is dat dit ziet, hoort, ruikt, proeft of voelt.

Vertrouwen– opbouwen met jezelf dat je best even samen met jezelf kunt zijn. Loop niet weg voor wat er zich aandient maar vertrouw erop dat het goedkomt als je je aandacht even laat rusten bij jezelf in plaats van naar buiten toe.

Stap 2 Voelen

Zodra je gestopt bent en je aandacht bij jezelf hebt gebracht via je zintuigen, dan ga je je richten op je lichaam. En wat je voelt in je lichaam. Wat wil jouw lichaam jou vertellen?

Verdragen- van datgene wat je voelt. Loop er niet voor weg maar laat het aanwezig zijn. Geef het de aandacht die het nodig heeft om gevoeld te worden.

Verdiepen- in jezelf. Breng je aandacht verder naar binnen om je steeds bewuster te worden van alles wat er zich afspeelt in je lichaam. Dus niet alleen spierspanning maar ook andere gewaarwordingen in het lichaam.

Verfijnen- van deze sensaties zorgen ervoor dat je steeds scherper en sneller je lichaam kunt lezen. En beter gaat begrijpen wat je lichaam je te zeggen heeft.

Stap 3 Vereenzelfig

Word weer een met je lichaam. Sluit vrede met je lijf en word je ervan bewust dat je lichaam en geest samen een zijn.

Vereenvoudigen- maak het niet te moeilijk. Probeer alleen je lichaam waar te nemen. Leg er geen druk op als je niet meteen iets voelt wees dan geduldig. Alles heeft oefening nodig.

Verantwoorden- Neem verantwoording voor wat je waarneemt door alleen te voelen wat en waar je het voelt en je niet af te vragen waarom.

Verankeren- alles wat je waarneemt in jezelf als onderdeel van jou. En veranker je lichaam als basis waar je altijd op terug kunt vallen. En je altijd de waarheid geeft.

Stap 4 Verademen

Door te verademen kom je tot bedaren. Dat lucht op. Zo kalmeer je en kom je tot rust. Je schept weer nieuwe adem. Neem met elke inademing weer verse lucht tot je en voed je lichaam met nieuwe zuurstof, nieuwe energie. En als je uitademt laat zoveel mogelijk gebruikte lucht en alles wat je niet meer nodig hebt, los. Inademen zorgt voor nieuwe energie, voor inspanning en uitademen zorgt voor ontspanning en loslaten wat niet meer nodig is.

Stap 5 Verbind en Verenig

De ademhaling verbindt je geest weer met je lichaam en verenigt gevoelens en emoties in jezelf. Het verbindt de losse eindjes die anders eindeloos doormalen in je hoofd als gedachten. En verenigt je met jouw echte innerlijke kern. Jouw zelf zodat je weer voelt en weet wie je bent en wat je wilt.

Stap 6 Vergeving

Uiteindelijk ben je in staat te accepteren wat is en wat bij jou hoort. Je vergeeft jezelf en anderen en laat zo alle hoop los het verleden te veranderen. Dit doe je niet uit schuldgevoel of om er vanaf te zijn maar omdat jij van jezelf houdt en je slachtofferschap zo opgeeft in ruil voor kracht en autoriteit over jezelf. Door te vergeven word je vrij en neem je verantwoordelijkheid voor jouw leven. Je bestaansrecht ontvang je van jouw ziel, van niemand anders. Je hoeft niemand verantwoording af te leggen als alleen aan jezelf. Zo lost emotionele last op en transformeert angst in liefde en compassie.

Ware vergeving herstelt de gelijkwaardigheid en zorgt ervoor dat jij geen slachtoffer of dader meer bent. Want iedere dader is ook weer slachtoffer.

 Vergeving leidt tot:

Vrijheid – van oordelen.

Vrede – en innerlijke rust

Vreugde – het geluk dat je jezelf gevonden hebt

Soms herken je jezelf in een van deze stemmingen

Veranderen

Verblinden

Verbranden

Verbreken

Verdedigen

Verdringen

Verduidelijken

Vereren

Verdriet

Als je dit bij jezelf herkent dan is het tijd om weer bij stap 1 te beginnen.

V model coaching

Dit model heb ik ontworpen op basis van mijn ervaring met het coachen op Sardinie en ik zal dit model als basis gebruiken bij een coaching traject op Sardinie. Tevens kan ik dit V model ook inzetten bij online coaching. In mijn optiek werkt een coaching traject het beste als combinatie. Dus eerst online een paar sessies waarbij we helder krijgen waar aan gewerkt gaat worden. Dan een kort traject op sardinie waarbij we intensief en geheel op jou gericht te werk gaan. Daarna bij thuiskomst nog een follow up. Deze laatste stap is erg belangrijk. Zo kunnen we bekijken hoe je het nu zelf toepast en waar je eventueel tegenaan loopt.