Yoga

yoga met Monique van ProosdijYoga betekent verbinden. Het verbinden van je hoofd met je lichaam. Voor mij betekent dit verbinden in de breedste zin van het woord. Je aandacht verleggen naar lichaam betekent je weer bewust worden van je lichaam. Van alles waar je lichaam uit bestaat. Vaak leven we te veel in ons hoofd en beseffen we niet eens meer dat we een lichaam hebben.

Door middel van het uitvoeren van yogahoudingen met volle aandacht, ervaren we weer waar we spanning in ons lichaam voelen. Niet alleen de plekken die zich aan je opdringen en waar je al jaren last hebt. Maar ook kleinere gebieden waar je je eerst niet bewust van was. Dit vertelt je veel over jezelf. Hoe jij in het leven staat en waar je bang voor bent.

Hoe gebruik ik yoga

Met rustige yogahoudingen wil ik je graag leren ervaren hoe je het verschil kunt voelen tussen spanning en ontspanning. Ik gebruik hier vaak Yin houdingen voor. Deze houdingen houd je lang aan en je aandacht is zoveel mogelijk bij je lichaam tijdens deze houding. Tussen de houdingen door lat ik je steeds even rusten zodat je ook goed kunt ervaren hoe je lichaam aan voelt na de houding Ik wissel deze serie af met een korte serie Yang, een dynamische flow.

Ademhaling

Ademhaling is een van de twee pijlers van mijn methode. In verschillende yogavormen vind je de zogenaamde Pranayama oefeningen. Ademhaling brengt je weer dichter bij jezelf. Maar ook is het belangrijk goed te ademen. Zodat je beter ontspant en stress beter aan kunt. Iedereen heeft zijn eigen specifieke ademhaling. En samen met jou bekijken we wat jouw gewoonte ademhaling is. HIer kun je al veel info uit halen over hoe jij op dit moment in het leven staat. De oefeningen uit de Pranayama zijn vooral bedoeld om te leren je ademhaling te verdiepen zodat je meer ontspant.

In de zomer geef ik elke week 2 gratis yogalessen. Zie hiervoor ook Sardinietrips