Werkwijze

Mijn werkwijze is gebaseerd op mijn eigen methodiek Sunny mind up. Dat houdt in dat ik geloof in het uniek zijn van ieder mens en daarvoor geldt een persoonlijke benadering. Ik maak gebruik van verschillende technieken en methodes, die ook per persoon zullen verschillen. Mijn methode is altijd gericht op het samenbrengen van ons hoofd met ons lichaam. De 2 pijlers zijn ademhaling en ontspanning.

Er zijn in mijn beleving 2 invalshoeken om voor coaching te kiezen.

1- Werkgerelateerd

HIerbij valt te denken aan het bekijken van je loopbaan, carriere, je functie binnen het bedrijf , leiding geven, omgaan met collega’s of leidinggevende.

2- Persoonlijke ontwikkeling

Dan kun je denken aan omgaan met stress, automatische patronen, het verbeteren van je gezondheid, in balans brengen van energie, meer in het nu zijn, de kwaliteit van je leven verbeteren.

Werkwijze werkgerelateerd

Ik begin altijd met eerst aan de ontspanning te werken en bewustwording van eigen lichaam en ademhaling. Dit haalt je uit je hoofd en brengt je aandacht weer dichter bij jezelf.

Dan bekijken we aan de hand van het GROW faseringsmodel van John Whitmore jouw situatie. Welk thema wil je gaan bekijken? Wat zijn je doelen, wat wil je bereiken? Hoe ziet je huidige situatie er uit ? Hoe ziet jouw gewenste situatie eruit? Wat zijn de opties en hoe kun je dit bereiken?

Vaak zet ik ook de kernkwadranten in van Daniel Oftman. Om zo beter in kaart te brengen wat jouw kwaliteiten zijn en hoe je die het beste kunt inzetten.

Op basis van de door jou aangegeven doelen maak ik een stappenplan dat tevens aangeeft hoe lang het traject zal duren.

Het stappenplan

Dit stappenplan baseer ik op het strategisch basis model van neuro- conditionering. En hier heb ik een eigen versie van gemaakt, die makkelijk kunt onthouden en daarna ook zelf toepassen.

stap 1: Duim

Gevoelens en emoties.

Hoe voel je je nu? Wat is jouw situatie nu en wat voel je?

stap 2: wijsvinger

Focus.

Waar richt je jouw aandacht op?

stap3 : middelvinger

Overtuigingen.

Waar ben jij van overtuigd en zorgt dit ervoor dat je niet op een andere manier naar je situatie kunt kijken?

stap 4: ringvinger

Relaties

Welke relaties wil je graag in je leven en welke niet?

stap 5: pink

Actie

een kleine actie heeft een groot resultaat.

Werkwijze persoonlijke ontwikkeling

Ook hier zal ik eerst beginnen met bewustwording en ontspanning van het lichaam.

Hier gebruik ik methodieken als RET, mindfulness ( MBCT en MBSR), om erachter te komen wat jou in de weg staat jezelf te ontwikkelen. Vaak houden gedachten, overtuigingen en gedrag tegen dat we kunnen groeien en onszelf ontwikkelen.

Tijdens de sessies werk ik met ademhaling en ontspanning. Maar ook met Ho’opono opono, systeembenadering van Bert Hellinger.

Een stappenplan tijdens deze sessies is:

1- wat was de aanleiding voor het gedrag, situatie?

2- wat waren je gevoelens toen?

3- Wat waren je gedachten toen en eventueel oordelen?

4- wat zou je willen voelen, welk gedrag zou je willen vertonen?

5- experimenteren met de gewenste situatie in de vorm van rollenspel

6-oefeningen, opdrachten in eigen context te oefenen.

Aan het einde heb je geleerd hoe je een verandering kunt doorvoeren in je gedrag en bijbehorende gedachten en gevoelens.

Methodieken en wetenschappelijk onderzoek

Ik heb vele studies gedaan naar spanning en trauma dat zich in ons lichaam afzet. Allemaal hebben we van alles meegemaakt in ons leven wat we niet altijd goed verwerkt hebben. Ik verwijs hierbij graag naar het werk van Peter A. Levine en Prof. Dr. Bessel van der Kolk. Zij hebbben wetenschappelijk aangetoond dat lichaamsgericht werken de enige manier is om opgeslagen spanning in het lichaam af te laten nemen door middel van het inzetten van lichaamsgerichte methoden zoals therapeutische yoga en bio -energetica van Wilhelm Reich en Alexander Lowen. Wat mij betreft de voorlopers van Bodymind integratie. Ook valt hier het aanleren van een goede ademhaling en het beoefenen van verschillende ademhalingstechnieken onder. Deze zorgen ook voor spanningsontlading. Ook heb ik veel studie gedaan naar systemisch werken, Bert Hellinger en Franz Ruppert. Studies die aantonen dat bewegen, vibreren en dansen goed zijn voor hersenen en gezondheid, zijn o.a. Bruce Lipton, Antonio Damasio, Pierrakos. Dansen en muziek mbt onze hersenen. Erik Scherder.

Verder heb ik studies gedaan naar de werking van onze organen op onze hersenen. Het onderbuikgevoel. Zie hiervoor studies van Brain Gut connection van Mayer. Maar ook studies vanuit de oosterse geneeskunde Tao en Acupunctuur.