Stress

stress sneller leren herkennen.Proberen zonder stress te zijn levert mijns inziens juist meer stress op, dit is vrijwel onhaalbaar. Je voert hiermee de druk nog meer op om iets te bereiken wat niet gemakkelijk te doen is. En dit leidt uiteindelijk weer tot meer stress. Proberen stress een plaats te geven daarentegen is zinvoller. Leer spanningen beter herkennen en maak kennis met jouw spanningssymptomen, zodat je je bewust wordt van een stress situatie als die zich voordoet. Bemerk zo sneller wat het met jou en je lichaam doet.

Zo kun je beter en gerichter een keuze maken. Ga je mee in de situatie want er is geen andere mogelijkheid. Of stap je uit de situatie en maak je een andere keuze indien dit mogelijk is. Het is niet altijd mogelijk stress te vermijden. Het zorgt er ook voor dat we werk sneller af krijgen, dat we nog even actief en alert zijn om de laatste zaken op te lossen. Wel is het belangrijk dat je hier bewust voor kiest zodat je daarna ook weet dat je herstellen moet. Zorg dan dat je tijd maakt om lichaam en geest tot rust te laten komen.

 Stress in je leven

Stress is intussen een werkwoord geworden en niet meer weg te denken uit ons dagelijks leven. To stress betekent belasten en hiermee de veerkracht aanspreken. Dit is een natuurlijk proces maar bedoeld voor noodsituaties. Als je je in een bedreigende situatie bevindt, is het belangrijk dat het lichaam ingrijpt. Dit doet het door via het hormoon adrenaline, cortisol aan te maken in de bijnieren. Maar ook door de spijsvertering even op een laag pitje te zetten, want dit heeft even geen prioriteit. Ook gaat het hart sneller kloppen, de bloeddruk omhoog en spannen veel spieren zich samen.

Dit allemaal dankzij het centraal zenuwstelsel, dat ervoor zorgt dat we in de alerte stand komen om te kunnen kiezen voor fight, flight or freeze!

 

Fight, flight or freeze

Dit is een natuurlijk en automatisch mechanisme wat elke keer in werking treedt als we “ gestrest” zijn. Maar dit is een natuurlijke reactie op een levensbedreigende situatie. Want laten we wel wezen, we hoeven niet over te gaan tot aanvallen als het alleen maar gaat om het halen van de bus of die deadline of de kinderen van school halen en vul zo maar verder in. Het aanmaken van stresshormonen zou je ook kunnen omschrijven als natuurlijke drugs, a natural high, om de dagelijkse taken allemaal aan te kunnen. We maken ons leven alsmaar zwaarder en om dit vol te kunnen houden, gaan we op onze tenen lopen. Door de aanmaak van stresshormonen kunnen we dit makkelijker aan.

Maar we vergeten een heel belangrijk ding, het lichaam moet van deze stand herstellen.

Als we dit niet doen, komen we uiteindelijk in een chronische stress- stand terecht, waar we het contact met onszelf helemaal kwijt zijn en de signalen die ons lichaam uitzendt niet meer oppikken. Dit heeft ernstige gevolgen voor onze gezondheid.

Ons immuunsysteem werkt steeds minder goed, we raken oververmoeid en hebben geen energie meer. Daarom is het van belang naar het lichaam te blijven luisteren elke dag weer en te zorgen dat het kan herstellen van datgene wat we elke dag van ons lichaam vragen.

Dus het hebben van stress en het mechanisme wat in gang wordt gezet, is in principe een geniaal systeem. Het is van belang dat we het alleen inzetten indien nodig. Door bij elke situatie eerst even te stoppen en te bekijken en dan te kiezen wat we doen, zorgen we ervoor dat we bewust hiermee omgaan.

Hoe herstel je van stress?

Het parasympatisch zenuwstelsel zorgt voor het tot rust komen van het lichaam en het centraal zenuwstelsel. Dit zenuwstelsel wordt pas geactiveerd als je echt rust neemt. Dus tijdens je slaap, maar ook door je aandacht naar je lichaam te brengen, waarbij je de aandacht ook richt op het herstellen van het zenuwstelsel en het tot rust komen van het lichaam.

Herkennen stress

Emoties als ongeduld, angst, verdriet, machteloosheid, woede, agressie, irritatie, vermoeidheid maar ook weinig energie, horen bij stress. Herken je dit?

Qua gedrag past snelheid, sneller lopen, sneller praten, harder praten, veel doen, ongecoördineerd zijn, veel tegelijk doen, wiebelen, tics, niets afmaken, dingen vergeten, fouten maken, verkeerde keuzes maken, mopperen, ijsberen en niet kunnen luisteren, erg goed bij stress.

Herken je dit ook?

Laat dit eens rustig tot je doordringen. Dit is wat stress met ons doet. Dit is hoe de wereld eruit ziet onder stress. Het is een prachtige oerkracht die ons vele malen het leven kan redden, maar is niet bedoeld voor dagelijkse rompslomp. We onderschatten de gevaren van stress, maar de feiten liegen er niet om, de meeste gezondheidsklachten zijn stress gerelateerd.

Daarom probeer vroegtijdig teveel stress te signaleren, door goed naar jezelf te luisteren en bekijk iedere situatie even van de zijlijn voordat je je erin verliest, zodat je een bewuste keuze kunt maken.