De darmflora, je inwendig immuunsysteem

De darmflora in onze darmen zorgt ervoor dat we gezond zijn als deze in goede staat is. De spijsvertering wordt ondersteund door de honderdduizend miljard bacterien die zich in onze darmen bevinden. Dit zijn er 10 keer zoveel als al onze lichaamscellen samen. Al deze bacterien samen wordt onze microbiota of darmflora genoemd. Zij zorgen voor een goede stoelgang en een goed functionerend immuunsysteem.

Darmflora en ons lichaam

Ook al zijn wij mensen gefascineerd door het verkennen van de grenzen in de ruimte en in de uitgestrektheid van de oceanen, het lijkt erop dat we tot voor kort het complexe universum in ons lichaam volledig negeerden.
Hoewel er nog veel te leren valt over de invloed van dit systeem op onze gezondheid en ons welzijn, heeft de opkomende wetenschap al een grote invloed op onze geest en ons lichaam.

De vebinding tussen onze hersenen en ons darmsysteem zorgt ervoor dat de gezondheid van ons brein nauw samenhangt met wat we eten. Hoe we ons voedsel verbouwen en verwerken is ook mede van invloed evenals welke medicijnen we nemen. Als ook hoe we in deze wereld komen en hoe we gedurende het hele leven omgaan met de microben in onze omgeving.


Een nieuw bewustzijn

Nu we deze prachtige complexiteit van universele verbondenheid, waarin wij als mensen slechts een fractie vertegenwoordigen, volledig beginnen te begrijpen, ben ik ervan overtuigd dat we de wereld zelf en onze gezondheid met andere ogen zullen bekijken.

dit nieuwe bewustzijn zal onze focus verleggen van het behandelen van ziekten naar het bereiken van een optimale gezondheid. Het zal ons ervan weerhouden miljarden uit te geven aan de behandeling van kanker met oorlogszuchtige, brandstoftherapie, aan de behandeling van obesitas met verlammende operaties van het maagdarmkanaal en aan het omgaan met de gevolgen van cognitieve achteruitgang met dure ondersteuningsmaatregelen op lange termijn.

het zal ons ervan weerhouden om passieve ontvangers te zijn van een steeds toenemend aantal medicijnen om verantwoordelijkheid te nemen voor het optimaal functioneren van onze hersen-darm as door ecologische systeemingenieurs te worden met de kennis, kracht en motivatie om onze darm microbiotica herseninteracties te krijgen optimaal functioneren, met als doel een optimale gezondheid.

Wat kun je doen om te zorgen dat jouw ecosysteem, jouw darmflora, in optimale staat blijft?  

  • streven naar het maximaliseren van de microbiële diversiteit van de darm door de regelmatige inname van natuurlijk gefermenteerde voedingsmiddelen en probiotica te maximaliseren.
  • verminder het ontstekingspotentieel van de darmflora door betere voedingskeuzes te maken.
  • Probeer weinig dierlijk vet te eten
  • Probeer zo min mogelijk verwerkt voedsel te eten maar juist zoveel mogelijk biologisch geteeld voedsel.
  • Eet kleinere porties
  • Eet aandachtig en gezond tijdens en net na de zwangerschap
  • Verminder stress en beoefen mindfulness
  • Vermijd eten als je gestrest bent, boos of verdrietig
  • Geniet van eten en verblijf in fijn gezelschap
  • Word je eigen expert op het gebied van je darmsysteem
  • Probeer zo min mogelijk medicatie in te nemen en vermijd antibiotica

Emoties hebben een effect op je darmflora en dus op je immuunsysteem.

Als je boos bent, verdrietig of bang dan brengt dit je dramflora uit balans. Het activeert het immuunsysteem in je darmen en het triggert endocriene cellen in de darmwand. Deze activeert moleculen als het stress hormoon norepinephrine en serotonine. Het kan er ook voor zorgen dat belangrijke bacteriën als lactobacilli en bifidobacterie verminderen. Dit alles kan een ander gedrag in jouw darmflora gaan vertonen zoals hoe verwerkt jouw darmsysteem het voedsel en welke informatie ze terugsturen naar de hersenen.

Dus ook al eet je nog zo gezond, je emoties kunnen ervoor zorgen dat al je goede zorgen voor niets zijn geweest en toch schade aanbrengen in je darmflora.

Het omgekeerd is ook waar, ben je blij, vrolijk en gelukkig dan sturen je hersenen signalen naar je darmen die je kunt zien als positieve ingrediënten die ervoor zorgen dat ze de darmflora verrijken.

Het mediterrane dieet

Veel wetenschappers hebben het mediterrane dieet onderzocht en hieruit zijn verschillende conclusies te trekken. Als eerste de vaak lokale en seizoensgebonden producten die gebruikt worden. Ten tweede het gebruik van olijfolie en rode wijn waar polyphenollen in zitten. Maar zeker ook het weinige rode vlees maar juist meer vis en wild. En als laatste een hele belangrijke de tijd en gezelligheid die gepaard gaat met het nuttigen van de lunch of het diner.

Darmflora als moestuin

Zie jouw darmflora als een moestuin. Deze tuin heeft goede zorg nodig. Aandacht en gezond voedsel zorgt voor de juiste groei. Daarom is mindfulness ook een goede tool om je te helpen je bewust te worden van jouw moestuin en hier aandachtig mee om te gaan. Het is ook belangrijk dat je de moestuin zoveel mogelijk alle ingrediënten aanbiedt die nodig zijn. Dus als je niet expliciet allergisch bent voor een voedselbestanddeel, haal dit dan niet zomaar uit je dagelijkse voedselinname. Dankzij mindfulness word je steeds beter in het aanvoelen wat goed voor jouw darmen is en wat niet zo goed werkt.

Emeran. A. Mayer

Medisch directeur E.A. Mayer bestudeert al meer dan 40 jaar de interacties tussen de hersenen en de darmen. Hij is directeur van het Oppenheimer Center voor stress en mede directeur van onderzoekscentrum voor spijsverteringsziekten verbonden aan de Universiteit van Los Angeles. Hij is een leider op het gebied van de hersen- darm verbinding en chronische viscerale pijnen.

Het lezen van zijn boek ” The Mind- gut connection” inspireerde mij tot het schrijven van dit artikel.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

17 − elf =