Zelfkennis

Zelfkennis is wat mij betreft de sleutel tot een goede gezondheid en genezing.

Ik zal jullie uitleggen hoe ik dit bedoel.

Zoals jullie misschien wel weten bestudeer ik al jaren verschillende oosterse geneeswijzen en probeer ik hiermee een brug te slaan tussen oost en west. Zo is er in India de Ayurveda en Yoga. Vanuit China de Tao, meridianenleer zoals accupuntuur en accupressuur en in Japan hebben ze hiervoor Jin Shin Jyutsu en leer vanuit Ki.

Wat al deze oosterse geneeswijzen gemeen hebben is dat ze zowel vanuit de uiterlijke wereld als de innerlijke wereld kijken. Ze proberen verbanden te leggen tussen binnen en buiten. Dit is wel meteen het grootste verschil met de Westerse reguliere geneeswijze. Men bekijkt alleen de uiterlijke wereld, dus het fysieke lichaam en behandelt het deel waar de klacht vandaan komt. Dit wordt symptoombestrijding genoemd.

Zelfkennis als genezing, heling

Om jezelf heel te kunnen maken, moet je eerst erkennen dat je niet heel bent. Accepteren wat is. De ademhaling helpt hierbij. De ademhaling vertelt je namelijk precies hoe je je voelt en wat je gemoedstoestand op dat moment is. Maar omdat we al geleerd hebben wat een goede ontspannen ademhaling is, blijkt het in de praktijk best moeilijk om met je aandacht je ademhaling alleen te volgen en niet te veranderen. Deze oefening is en blijft de basis van het leren kennen van jezelf.

Lichaamskennis

Om verbanden te kunnen leggen is het van belang je lichaam goed te kunnen voelen. Het helpt om je eerst even bewust te worden van het ademen en dan af te dalen met je aandacht naar je voeten. Om zo langzaam naar boven toe je lichaam in gedachten af te gaan om gevoelens, sensaties op te pikken die je lichaam je aangeeft. Dit lijkt een zeer bekende oefening en het kan misschien een verveeld” dat weet ik nou wel” bij je oproepen, maar juist deze oefening is zo waardevol om jezelf te leren kennen. Alleen als je echt kunt luisteren naar je lichaam, kan heling plaatsvinden.

Onze hersenen

Onze hersenen sturen onze bewegingen aan. Maar ze doen dit nadat ze informatie hebben verkregen via onze zintuigen. Dit kan zijn via reuk, smaak, tast, gehoor of via onze interne zintuigelijke waarnemingen. Deze informatie komt via zenuwreceptoren vanuit spieren, gewrichten, weefsels, huid en organen. Zodra je jezelf traint in het beter voelen van je lichaam, zal je deze informatie naar de hersenen bevorderen.

Zelfkennis en Ademhaling

Je leert niet alleen de behoeften van je lichaam beter aanvoelen, maar ook de invloed van emoties op je ademhaling en op ons welzijn. Zo merk je dat als je boos bent, je uitademing krachtiger is en er spanning ligt op kaken,nek, borst en handen. Als je je angstig voelt zal je ademhaling sneller en oppervlakkiger worden. Tevens wordt deze onregelmatiger en voel je een soort knoop in je buik. Bij verdriet zal de ademhaling wat ongecoordineerder zijn en vluchtig wat samengaat met een hol en leeg gevoel in de buik. Terwijl ongeduld een meer kortere, schokkende ademhaling heeft met spanning in de borstkas. Alsof het hart je vooruit gaat. Liefde zorgt voor een diepere, ontspannen ademhaling en een open en ontvankelijk gevoel.

Visualisatie

Deze kennis zorgt ervoor dat je meer zelfkennis ontwikkelt, die je kunt gebruiken om jezelf te helen. Het is in meerdere onderzoeken bewezen, dat een bewust denken aan een bepaald lichaamsdeel en hier positieve energie naar toe sturen, bijdraagt aan een spoedig genezingsproces. De informatie van hersenen naar het lichaam kan zo positief worden gestuurd dankzij ons denk-en visualisatie vermogen in de geest.

Stress en omgang hiermee

Stress wordt vaak als de boosdoener gezien voor ziek zijn. Maar het is van belang dat we hier inzicht in krijgen. Stress is niet meer dan een reactie op jouw gemoedstoestand. HIer inzicht in te verkrijgen is dus belangrijk om te weten hoe jij hiermee omgaat. Na dit inzicht is het zaak jouw manier van omgaan hiermee aan te passen. Zodat stress jouw leven niet controleert.

Ik hoop je zo te hebben overtuigd hoe belangrijk het is om zelfkennis te vergaren. Het is mijn diepste overtuiging dat alleen wijzelf onszelf kunnen genezen als we er voor zorgen ons lichaam zo goed mogenlijk te leren kennen. Hierop is mijn methode Sunny mind up gebaseerd.

Mini retreat

Tijdens mijn mini retreat 31 januari en 1 februari zal ik hier uiteraard weer mee werken. Dus wil je je zelfkennis vergroten, geef je dan op voor mijn mini retreat.

Kun je niet, dan is het misschien een idee om eens naar Sardinie af te reizen. Voor individuele coaching of een mindfulness groepsreis.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

3 × 3 =