Niermeridiaan

Nierenergie

niermeridiaan

De nieren zijn onze oerbron. Ze zijn de opslagplaats van ouderlijke en erfelijke energie. De niermeridiaan werkt samen met de blaasmeridiaan en hij houdt verband met onze wilskracht en het vermogen om vooruit te komen in het leven. Hij staat in verbinding met de botten en helpt merg te vormen voor de hersenen, ruggengraat en botten.

De fysieke nieren

De nieren zorgen voor het reguleren van de samenstellende delen van de lichaamssappen, het leveren van vitale componenten aan alle delen van het lichaam, en door hormonale regulatie voor het besturen van het hele lichaam. Samen met de blaas is ze verantwoordelijk voor het reinigen van lichaamssappen.

Deze staan centraal voor de vochthuishouding en hebben van doen met emoties en mede daardoor storing in de nierfuncties. Een conflict “tussen de nieren” heeft bijna altijd van doen met de noodzaak om verouderde, giftige emoties te verwijderen.

Disbalans

Als de niermeridiaan niet in balans is, uit zich dit fysiek in chronische vermoeidheid, vaak plassen, breekbare botten, keelpijn, dorst, stijfheid in de onderrug en oorsuizingen. Psychisch kan zich dit uiten in rusteloosheid, ongeduldigheid, slaapproblemen, angsten, bezorgdheid en gebrek aan wilskracht en doorzettingsvermogen.

Thema: Vrijheid

Vrijheid is het loslaten van angst; vertrouwen en weten dat alles uiteindelijk goed komt, in het besef dat je sterker uit elke moeilijke situatie komt.

Vrijheid ervaar je door alle angsten, zorgen en twijfels los te laten. Ook het loslaten van zekerheden geeft vrijheid. Vrijheid is het ervaren van diepe rust en het openen van je hart voor het diepere.

Oefening niermeridiaan

De niermeridiaan begint op de voetzool en loopt langs de binnenkant van de voet omhoog naar de enkel. Dan loopt hij aan de binnenkant van de enkel, onderbeen en dijbeen omhoog, langs de navel over de buik. Hij eindigt onder het sleutelbeen.

Yoga oefening

The Squat

Soort houding: Heupopener Staande houding

Squat is een Yin yogahouding. Het voornaamste doel van Yin yoga is het versterken en versoepelen van het bindweefsel en de gewrichten. De houdingen rekken dieperliggende spieren en maken het bekkengebied los. Typerend voor Yin yoga is dat posities langer vastgehouden worden, zodat de levensenergie beter kan stromen door de energiekanalen, de zogenaamde ‘meridianen’. Elke Yin yogahouding werkt volgens de traditionele Chinese geneeskunde op één of meerdere meridianen.

Het effect van de Squat

Deze houding bevrijdt spanning in de onderrug, opent de heupen en versterkt de enkels. Hoe verder je de voeten uit elkaar plaatst, hoe meer deze houding de heupen opent. Hoe dichter je de voeten bij elkaar plaatst, hoe meer de houding de enkels versterkt. De Squat biedt tevens verlichting bij menstruatiepijn.

De Squat stimuleert de blaasmeridiaan in de rug en de lever- en niermeridianen, die aan de binnenkant van de liezen lopen.

De oefening:

Je kunt staand beginnen met je voeten op heupbreedte en dan de knieen buigen tot je in hurkzit komt met de hielen zoveel mogelijk op de grond. Maar je kunt ook op je meditatiekussentje zitten en je voeten schuin voor je op de mat zetten. Dan kun je opkomen en alleen steunen op je voeten en als je dit (nog) niet lukt blijf je ook op het kussentje zitten. Houd de houding tussen de 2-3 minuten vol terwijl je je concentreert op je ademhaling en telkens als je inademt ( door de neus) diep tot in het bekkengebied probeert in te ademen en uitademen( door de mond) zoveel mogelijk alle lucht het lichaam laat verlaten.

Jin shin jyutsu oefening

De niermeridiaan komt samen met de blaasmeridiaan in de wijsvinger. Omvat je wijsvingermet de andere hand en houd deze een paar minuten vast. Daarna wissel je van kant.

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

20 + 5 =