Miltmeridiaan

Miltenergie

Miltmeridiaan is het kanaal in ons lichaam waardoor de miltenergie loopt. Wanneer we het hebben over een zwakke miltenergie, dan hebben we het over de miltfunctie volgens de traditionele Chinese geneeskunde. Soms wordt de milt ook wel de milt/pancreas genoemd, omdat de chinese milt meer overeenkomsten heeft met de westerse pancreas dan met de westerse milt. Ik zal proberen de verschillen tussen de westerse en Chinese milt te verduidelijken.

De fysieke milt en pancreas

In de westerse geneeskunde is de fysieke milt een orgaan dat het bloed filtert; het verwijdert oude rode bloedcellen (erythrocyten). De milt produceert witte bloedcellen (lymfocyten) en speelt een belangrijke rol in het afweersysteem. Daarnaast functioneert het als opslagcentrum voor bloedplaatjes (thrombocyten).

De pancreas (alvleesklier) is een klier en produceert enzymen om de spijsvertering te vergemakkelijken. Ook speelt de pancreas een rol bij de suikerstofwisseling als producent van insuline.

In de traditionele Chinese geneeskunde is de miltfunctie veel breder. Naast de fysieke miltfunctie worden ook de pancreas functie en de milt meridiaan functies hier mee bedoeld.

Klassieke functies van de milt in de TCM (traditionele chinese geneeskunde)

  • De Milt beheerst de transformatie en het transport.
    • Een transformerende functie van de milt is het verwijderen van vocht en slijm uit de meridianen en organen van het lichaam.
  • De Milt speelt een belangrijke rol bij de spijsvertering waar voedsel wordt omgezet in qi (Energie) en xue (Bloed) – De milt is het belangrijkste orgaan voor de productie van Qi en bloed in het lichaam.
  • De Milt helpt bij de aanmaak van bloed en zorgt er ook voor dat het bloed in de juiste banen blijft stromen. – Bloedverlies (via ontlasting, vaginaal of uit de neus) is altijd het gevolg van een zwakke miltenergie.
  • Ook beheerst de milt de spieren, het vlees en de vier ledematen. – Een zwakke miltenergie kan spierzwakte of atrofie geven.
  • En de Milt mondt uit in de mond. – De staat van de lippen kan een maat zijn voor het functioneren van de milt.
  • De Milt is gekoppeld aan de Maag

Oorzaak

De milt speelt een grote rol bij de spijsvertering. Verkeerde voeding door een voedingsintolerantie kan de miltenergie makkelijk uit balans brengen. Niet alleen verkeerde voeding, maar ook eenzijdig eten of een teveel aan vet, alcohol, melkproducten, rauwkost, kruiden en suiker kunnen de miltenergie verzwakken. Hetzelfde geldt voor onregelmatig eten, lang vasten of gehaast eten.

Daarnaast raakt de miltenergie verstoord door te veel in het hoofd zitten, teveel denken, piekeren en zorgen maken. Vaak wordt dit ook in verband gebracht met veel in het verleden verblijven. Als je je maar blijft pijnigen met iets waar je je schuldig over voelt en niet loslaat. Of als je een ander maar niet kunt vergeven. Doordat emoties niet geuit worden is er vaak ook sprake van een te dominante leverenergie, die er ook voor zorgt dat de miltenergie verzwakt.

Symptomen

Fysieke klachten die verband houden met een slecht functionerende miltmeridiaan zijn onder andere misselijkheid en braken, maagklachten, slechte spijsvertering, gebrek aan eetlust, zware vermoeide ledematen, tandvleesproblemen en zwaarlijvigheid. Op psychisch/mentaal niveau uit dit zich bijvoorbeeld in tobben, piekeren, malen, moeite met ontvangen, te veel geven, een sterke behoefte aan empathie en begrip of juist overbezorgd zijn voor anderen.

Oefening miltmeridiaan

De miltmeridiaan begint aan de binnenkant van de grote teen en loopt via de binnenkant van het onderbeen en de knie naar de lies en over de buik langs de tepel naar de zijkant van de borstkas.

Yoga oefening

The ( half) saddle pose.

Om de voorkant van je lichaam op rek te brengen is de saddle pose een hele goede oefening. Je kunt hem in vele variaties toepassen. Luister goed naar je lichaam en voel wat voor jou goed is. Leg kussens binnen handbereik om je te helpen.

Ga zitten op je hielen in hielzit en kies of je een been naar voren wilt strekken voor half saddle pose. Buig dan langzaam naar achteren zodat je op je ellebogen kunt leunen en voel hoe dit is voor jouw lichaam. Eventueel kun je nu kussens onder je rug plaatsen. Voel dan of je langzaam je bovenlichaam op de grond kunt gaan laten rusten. Als dit gaat voor je dan kun je er uiteindelijk ook voor kiezen de armen boven je hoofd bij de ellebogen vast te pakken. Terwijl je de houding die voor jou op dit moment goed voelt aan neemt blijf je je voornamelijk concentreren op wat je voelt in je lichaam en verdiep je ademhaling hiernaartoe. Na een aantal diepe ademhalingen kom je weer rustig en langzaam omhoog uit de houding.

Jin shin jyutsu oefening

De miltmeridiaan komt samen met de maagmeridiaan in de duimen. Omvat je duim met de andere hand en houd deze een paar minuten vast. Daarna wissel je van kant.

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

20 + vijf =